tirsdag 30. oktober 2012

Wood Hollow Hat x 2

Kirsten Kapurs Wood Hollow Hat har vært på pinnene to ganger de siste ukene.

To luer, lik oppskrift, men ganske forskjellig resultat.
Jeg strikket først den grå. Da jeg på forhånd hadde latt meg inspirere av andre bloggere og deres erfaringer med oppskriften, brukte jeg pinne nr. 4 samtidig som at jeg repeterte mønsteret 5 ganger i stedet for 4 som oppskriften sier.



De store flettene var grei skuring, mens de små(om man kan kalle de fletter) hadde to valg for hvordan de kunne strikkes og jeg valgte da den metoden som for meg gikk kjappest(må jo tenke effektivitet).



Etter ei stund la jeg merke til at dette ikke så like jevnt og symmetrisk ut som de andre luene jeg hadde sett, ei heller bildet på oppskrifta. Den metoden jeg ikke valgte å bruke er tydeligvis den som burde vært brukt. Irriterende. Rekke opp? Nei. Strikke ferdig og irritere seg litt til. Ja!

Jeg valgte å strikke en til, men da gikk jeg ned til pinner nr. 3,5. Jeg repeterte mønsteret 5 ganger nå også.


I tillegg valgte jeg den andre metoden for å strikke miniflettene.

Mer symmetri. Mer fornøyd strikker.
Resultatet ble bedre på lue nr. to, både med tanke på flettene og størrelsen på lua. Den første ble ganske stor og baggy, mens den andre sitter litt tettere på og for en som liker symmetri ble de små flettene endelig slik jeg følte de burde være.

Sånn for oppskriftas skyld kunne man kanskje droppet å ha to valg på hvordan man ville strikke den ene hellinga i minifletta, men det kan jo også være at jeg har misforstått totalt og at det er derfor resultatene ble så forskjellig.

Garnet som er brukt til luene er Mitu.

Gaveeska har fått to nye beboere og strikkeren er fornøyd, tross alt.


Vero


5 kommentarer:

  1. Oi det var stor forskjell på flettene! Men fine luer uansett da! :D

    SvarSlett
  2. Syns begge luene ble kule på hver sin måte jeg, selv om flettene var ulike. Tror jeg snart må få en slik på pinnene. Hvor mye Mitu gikk det med til ei lue?

    SvarSlett
  3. Ja, de ble jo kule, bare vanskelig å bli helt fornøyd når man har sett for seg noe ;) Jeg har brukt ca. 1,5 nøste ser det ut til. Er igjen en stor neve garn fra hver lue :) Artig å strikke disse da så anbefales!

    SvarSlett
  4. Kjempefine, begge to, og herlig grønnfarge!

    SvarSlett