torsdag 4. oktober 2012

cast on - bind off

Jeg har sulla litt med felling og opplegg i det siste.
Hva egner seg best til hva, osv.

Da jeg lærte å legge opp så var det to fingre ut som en Y, masse garn på en side (håpe at man har nok til alle maskene) og filledere seg frem. Mamma sa at dette var en fin måte å legge opp, for man fikk på en måte strikka en omgang mens en la opp.
Litt googling og jeg ser at det kalles double cast on. En veldig detaljert Youtube videofinner du her.

Her har jeg lagt opp til ei lue og begynt å strikke litt.


Jeg har levd i god tro om at dette var den eneste måten å legge opp på, irritert meg over at jeg ikke har tatt nok garn, rekka opp alle maskene og starta på nytt, og på nytt...
Nå som jeg har begynt å strikke litt mer, og lese strikkeblogger ser jeg at det finnes flere måter å legge opp, men jeg har fortsatt ikke prøvd meg på noe annen måte enn den måten mamma lærte meg for lenge siden.

For noen dager siden bestilte jeg denne boka :


 Det var en annen blogger som skrev om den, men jeg husker desverre ikke hvem....
Jeg kjøpte den på nett her. De har 20% rabatt på den nå, og de sender gratis. :D [jeg er ikke sponsa ;) ]

Gleder meg til å lære nye metoder på både å starte og å avslutte et arbeid!



Hvilke metoder bruker dere på å legge opp og felle av?
Spent på om det er mye forskjellig, eller bare det samme ;)



Linda

3 kommentarer:

  1. Takk for tipset. Lurer jammen på om jeg skal bestille den, jeg også. Jeg legger opp og feller av på tradisjonell måte, så hadde vært moro å lære noe nytt på den fronten.
    Lurer på om du kan ha lest om boka hos doktor Ingrid?

    SvarSlett
  2. Jeg lærte (av mamma) å legge opp på samme måte som man strikker rettmasker, bare at man putter maska inn på venstrepinnen i stedet for å slippe den over på høyre. Aner ikke hva det heter, eller om det heter noe, men denne metoden bruker jeg altså bestandig!

    En annen ting er når man skal øke når man er i ett strikketøy (halsåpning feks), da lærte jeg denne metoden for ett par uker siden: http://www.purlbee.com/cable-cast-on-tutorial/
    Det ble veldig fint!

    SvarSlett