mandag 15. oktober 2012

den beste ullbuksa til babyer

iallefall etter min mening ;)

Jeg var på loppis i Oslo på vårparten i 2010. Der fant jeg en kasett med gamle oppskrifter som sikkert har tilhørt en strikkeglad  bestemor eller oldemor som har slutta å strikke. Det var oppskrifter til både liten og stor, fra 90 tallet og oppover.
I denne samlingen fant jeg et hefte 0808 Sandnes Alpakka fra SandnesGarn . Jeg bladde i heftet og falt umiddelbart for denne fine buksa.

Bildet er lånt fra SandnesGarn sine nettsider.

Da jeg ble gravid ikke lenge etterpå så ville svigermor ha noe å strikke på. Jeg er visst litt vrang når det gjelder farger og snitt (iflg henne), så hun ville ha noe spesifikt hun kunne strikke.
Hun fikk med seg heftet og ikke lenge etterpå var den fine buksa og tilhørende jakke ferdig strikka.
Gutten min brukte buksa i minst 6 mnd før den var for liten. Snakk om valuta for strikketøyet! (disse bittesmå bebissen vokser jo innmari fort). Den var baggy i begynnelsen, men pga ribben oppe så holdt buksa seg bra på likevel.


Litt krøllete her, men det er tatt opp fra "ta vare på eska" kun for bildet sin skyld.


Synes å huske at det ble strikka i anbefalt garn, og tror jammen ikke det ble en eneste nupp jeg. Bra garn med andre ord. Eneste jeg ville ha endra på buksa er skrittet. Hadde nok vært hakket bedre med kile der.

Det ble igjen litt av det blå garnet, så da strikka hun hentesettet til nøstebarn. Vil vise dere det en annen gang. Selv om dette primært skal være en blogg der vi viser frem egenproduserte ting, så må jeg bare få vist frem noe av det svigermor har strikka. Hun er så flink!

5 kommentarer:

  1. Den buksa var kjempefin, takk for tipset og for fin kommentar på bloggen min. Litt alpakka har jeg da alltids liggende, så det kan godt tenkes at det blir en slik bukse til knøttet =)

    SvarSlett
  2. Denne buksa er kjempesøt. Jeg begynte på den en gang jeg, men av en eller annen grunn ble den en ufo... Merkelig...Det er gøy med sånne scoop altså. Særlig når du tilfeldig kommer over oppskrifter som du faktisk blir ordentlig glad i :)

    SvarSlett
  3. Klart du må vise fram fine ting andre i familien har strikket og den bukse ser både kjempegod ut og er søt i fasongen også. Sånne ting som varte lenge var gull husker jeg.

    Du må kose deg med toåringen din ja, i "morgen" er hun voksen. :)

    SvarSlett
  4. For et nydelig sett! Fine farger og mønster. Når jeg en gang får barn, så må det nok bli et lignende sett på min lille også ;) Snill svigermor du har :)

    SvarSlett
  5. Kjempefin bukse - gøy at minsten kunne bruke den så lenge - ja de vokser så fort. Skal huske på den buksen om jeg får en nr 2 :)

    SvarSlett