torsdag 1. november 2012

strikkevakuum

Jeg sliter litt om dagen. Har lyst til å strikke julegaver, ting til lillegutt, ting til meg selv... den ene dagen vet jeg hva jeg skal lage. Neste dag ser jeg tafatt på garnbeholdningen min. Starter på noe nytt, strikker ca 10 cm og legger meg. Neste kveld er det samme greia. Jeg klarer ikke fullføre noe!!

Jeg har FIRE påbegynte vester til pjokken.

3-tråd nøstebarn, ullteppegarn, Lima og Blackhill Høilandsgarn.

Øverst til venstre har vi en lille gåsunge (ravelrylink) som er alt for slamsete. Bare begynte å strikke med garn og pinner uten å sjekke strikkefasthet. Den må rekkes opp. Liker fargen på garnet veldig godt! Det er 3tråds nøstebarngarn.
Øverst til høyre er en vest med Alfred mønsteret. Jeg ble så inspirert av denne (ravelrylink) som Tonje har strikka. Garnet, ullteppegarn, er tynt og det tar tid. Den skal få lov til å bli ferdig en gang altså!
 Nederst til høyre har vi en vest som jeg har dikta opp selv. (aldri lurt for en nybegynner som meg...?) Det er rillestrikk 2r 2vr med to smale fletter foran. Dette for å lære meg flettekunsten, men kunne kanskje valgt et prosjekt som ikke tar sånn tid. Den blir ganske vid, mulig Lima ikke er så spenstig i riller. Den passer nok neste år, så den skal få lov til å bli ferdig den også ;)
Nederst til venstre er noe jeg begynte med for å teste nytt garn. skulle vel kanskje brukt to tråder for å se fremgang.. Strikka vel en cm før jeg laget en hullrad slik at jeg kan brette den opp og sy inn bak. Kjekk måte å slippe unna vrangborden på. Mulig det blir opprekk dette også.


detalj fra flettemønsteret. garn: Lima


Også har vi votter da.... Skulle prøve meg på en voksenversjon av Nøstebarn sine rillevotter.
Jeg har ganske stor hånd, men når votten er 5 cm for smal da er det noe galt.
Elsker fargene da! :) Jeg får gjøre den ferdig og bruke den som en prøvelapp til senere. Vaske den og se hvordan ulla oppfører seg. Den var veldig oljete nemlig, det fungerte faktisk ikke å strikke med bambuspinner! Maskene satt nesten som limt fast til pinnene.


Blackhill Høilandsgarn. Farger fra venstre: okkergokker, frost og rullesten.
Her er en barneversjon. Klabba det til med tommelen da jeg begynte på feil side og det ble glattstrikk...

Blackhill Høilandsull. En tråd frost og en tråd rullesten.
 Nå trenger jeg noe kjapt og enkelt som gir meg strikkeselvtilliten tilbake igjen!

Noen forslag?

1 kommentar:

  1. Du er jo i gang med mange flotte ting her! Spennende med den du dikter selv! Jeg holder også på med en Alfred, i voksen versjon. Det tar tid! Men så blir det fint også, da. Kjempefin farge på din Alfred-vest!
    Lykke til med strikkingen!:)

    SvarSlett