onsdag 23. januar 2013

Spirevest

Det var innspurt i Tour de Ski og sjalstrikking med telling og kast måtte vike for noe som i alle fall i starten ikke krevde all verden av tankevirksomhet. Valget falt på vesten Spire fra rarerusk.


Vesten er strikket i dobbel tråd tynn alpakka på pinne nr. 4. Hovedfargen er Drops Alpakka mens de to lillafargene er Pickles Pure Thin Alpaca. Alt er fra garnlageret. Gjentar: alt er fra garnlageret!


Som alltid leste jeg ikke hele oppskrifta før jeg begynte - her var det om å gjøre å komme i gang med et TV-vennlig prosjekt - så da jeg kom til den delen hvor det står at jeg skal plukke opp masker både rundt halsen og rundt armhullene holdt jeg på å stryke med. Plukke opp masker er nesten like vanskelig å få gjennomført som å feste tråder for min del, men det gikk jo i en fei. På tide å innse at det går fortere å bare gjennomføre enn å bruke tid på å grue seg!





Jeg brukte oppskrifta til 1-2 års størrelsen, men jeg tror kanskje en 3-åring passer bedre til denne. Alpakkagarnet er litt tykkere enn det garnet som er anbefalt i oppskriften og ettersom jeg ikke regulerte pinnestørrelsen heller er det ikke rart at vesten ble større enn planlagt. 


Knappestolpen strikkes samtidig med resten så her var det viktig å tvinne tråden bak arbeidet slik at den henger sammen med stripedelen. Her lyktes jeg bare sånn halvveis så jeg måtte "reparere" ved å hekle en kant langs stolpen.


Knappene fant jeg i knappeboksen med knapper fra tante Aud. Tante har nok tatt vare på knapper fra klær hun har kastet i en årrekke. Her er det mye kult!

Oppskriften på vesten er god og enkel å følge og jeg er godt fornøyd med resultatet. Den ble skikkelig jentete, slik rosa og 2xlilla ofte blir. Gaveesken har fått en ny beboer.


Vero

9 kommentarer:

  1. Så fin den ble! Knappene kunne ikke ha passa mer perfekt - så heldig du er som har den boksen:)
    Veldig morsomt å høre at du også engasjerer deg såpass i sport at du legger opp strikketøyet etter det :D Kanskje det følger med navnet, hehe!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den boksen er god å ha :) Bare MÅ ha egen strikk som lar seg kombinere med sport, hehe.

      Slett
  2. Herlige farger og kjempefin vest! Har strikket den jeg også, men med bare to farger slapp jeg unna de verste hullene ved knappestolpen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, så din på Ravelry, kjempefin i to farger også - jeg tror jeg må lage flere!

      Slett
  3. Hei tante Vero. Denna så fin ut. Passer jo perfekt på min lille kropp. Jeg har jo bursdag i august, vettu. Klemz

    SvarSlett
  4. Sola mi! Vi får prøve den på din lille kropp da :) Jeg tror den er litt stor, men vi får se. Ellers kan tanta lage en annen vest, det går også an :) Klemz tilbake <3

    SvarSlett