fredag 11. januar 2013

1,3 meter patentstrikk

I sommer strikket jeg denne til ei venninne. Ut over høsten fikk jeg rapporter om at den var litt i tynneste laget for det norske været...Jeg hadde allerede vært inne på siden til Marte Helgetun og sett på flere ulike halser i forskjellige teknikker, og da julegavestrikken skulle bestemmes falt valget på denne i patentstrikk.


Dette er første prosjekt i patentstrikk for min del. Kjekt å prøve noe nytt! Slik jeg har forstått det kan man strikke patentstrikk på et par ulike måter(kanskje flere også?). Jeg valgte den metoden hvor man strikker i maska fra forrige omgang og det fungerte fint for meg(se oppskrifta). På engelsk kalles visst det fisherman's rib. Her er link til ei side som jeg synes forklarer godt den andre metoden å strikke patent på, også kjent som brioche stitch.

Denne måten å strikke på gjør at plagget føles veldig luftig og at dette ble en lun hals er det ingen tvil om! Et annet pluss er at patentstrikk gjør plagget likt på begge sider. 

Halsen er strikket i dobbel tråd Abuelita 3-tråds merino på pinne nr. 5. Etter å ha strikket 1,3 meter(!) sys halsen sammen. Jeg valgte å vri den en gang før jeg sydde(les: snurpet) sammen. 

Å strikke i masken fra forrige omgang gjør at det tar lengre tid enn man er vant med før plagget vokser til korrekt størrelse. En tålmodighetsprøve for meg, men ikke værre enn at jeg har nok en slik hals på pinnene. 

En varmende hals i julegave og mottakeren har fått nok et plagg i svart Abuelita merino. Hvis du er på jakt etter et svart garn som er matt i fargen anbefales dette på det sterkeste! Jeg kjøper garnet hos Pickles


Vero

7 kommentarer:

  1. Abuelita-garnet er så mykt og deilig. Har brukt det mye til luer, men det må passe supert til halser også. Din hals ble kjempefin og ser deilig ut til kalde vinterdager. Har akkurat lært meg patentstrikk og gitt bort tre halser til jul jeg også. Kanskje det blir en til meg selv etterhvert? Ha en fin helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper helga di ble fin :) Ja, jeg liker så godt abuelita-garnet, har strikket både luer, pulsvarmere og sjal i det.

      Slett
  2. Wow! For en tålmodighetsprøve! 1,3 meter! Jeg er imponert!

    Flott, enkelt mønster, og garnet er så mykt og godt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var virkelig en prøve, hehe. Men verdt det når man ser resultatet!

      Slett
  3. Ja, patentstrikk er nydelig med det tar jo så l a n g t i d..... Du er flink :-)

    SvarSlett
  4. Det likte jeg! Ønsker meg ett sånn tror jeg, men kanskje en annen farge... hmmm. Jaja - jeg strikker jo ikke så ikke så nøye med farge da :0) Fint var det!


    SvarSlett