mandag 4. februar 2013

Lua Selbu Modern

Like før jul ble jeg ferdig med ei ny lue til meg selv - prioritert ferdigstilt før planlagte julegaver. Smart.



Lua er  Selbu Modern av Kate Gagnon Osborn. Egentlig er dette mitt første skikkelige prosjekt med mønsterstrikk og jeg brukte lang tid på å bli ferdig. Likevel, plutselig hadde jeg en slags teknikk inne og de siste dagene gikk det virkelig unna. Da ble mønsterstrikk gøy! Måtte det vare...


Jeg ønsket en tettsittende lue så oppskrifta ble justert noe. Eller ganske mye, hvis man sammenligner med originalen.


Jeg synes fellinga på lua er skikkelig fin - selv med noen ujevnheter fra min side.


Når det kommer til garnet så er jeg fortsatt ikke helt sikker på om jeg valgte rett. To hesper med Brooklyn Tweed Loft ble med da jeg gikk bananas handlet på Loop Knitting i oktober. Mulig jeg  kunne funnet en annen kombinasjon da mønsteret ikke ble så tydelig som jeg hadde ønsket. Uerfaren mønsterstrikker har lært!

Garnet i seg selv var en fascinerende opplevelse. På nettsiden til Brooklyn Tweed står det at dette garnet may require a slightly gentler touch. Jeg torde nesten ikke strikke med det til å begynne med fordi jeg følte det gikk i oppløsning mellom fingrene på meg. Merkelig opplevelse. Etter en stund ble jeg vant til det og  det ferdige resultatet virker solid, tross alt.

Det er ei god og varm lue som ikke klør som er tilført garderoben. En garderobe som etter hvert har blitt infisert med forskjellige rosa elementer. Jeg skjønner ingenting...


Vero

9 kommentarer:

  1. For et utrolig nydelig mønster! Takk for tipset :-)

    SvarSlett
  2. Den lua er så fin, jeg har printet ut mønstret til den, men har ikke kommet lenger enn det ;)
    Din versjon var kjempefin, nydelige farger :) Er den like baggy og "baskeraktig" som den ser ut på bildet i oppskriften? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Min er ikke baggy i det hele tatt. Så egentlig ganske forskjellig fra bildet i oppskrifta :) Jeg kuttet ned antall masker ganske drastisk så er nok derfor.

      Slett
  3. Nydelig lue og garnet er jo eksklusivt og fint. Synes det er ganske bra kontrast i mønsteret, og lua sitter fint på. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Synes mønsteret kommer bedre fram når jeg har den på hodet og det strekkes litt, men kunne ønsket enda litt mer kontrast likevel ;) Har igjen garn så tenker jeg må lage noen matchende pulsvanter :)

      Slett
  4. Kjempefine farger på lua! Jeg er enig i at garnet er litt lunefullt, men deilig når det er ferdig. Strikka en nøstebarndress i det og Kauni, og var redd det skulle falle fra hverandre mellom fingrene på meg. Men det gikk bra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Må si jeg nesten trodde det var et feilparti første gang jeg tok i det, hehe. Tok til og med det på jobb for at andre strikkedamer skulle få teste ;)

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett