torsdag 14. januar 2016

Barneloppa og en kamp mot klokka

2015 ble avsluttet med julegavestrikk og kamp mot klokka. Barneloppa i str. 5 år skulle strikkes og være klar til overlevering på julaften. Som vanlig var det ganske mye annet å ferdigstille i julestria og plutselig ble det knapt med tid. Hjelp!

Det startet med rolig strikking i forbindelse med en hyttetur tidlig i desember. Jeg hadde vært hos Pickles i Oslo og kjøpt garn, men manglet én farge. Kombinasjonen ble derfor 5 ulike farger Pickles Pure Wool og én farge Drops Alpaca. Før oppstart hadde jeg til og med tatt meg tid til å strikke flere ulike prøvelapper (!) og jeg ble til slutt fornøyd med sammensetningen. Jeg hadde bestemt meg tidlig for å droppe å strikke loppene da jeg ønsket å strikke ei tynn jakke.



Mønsteret var gøy å strikke og oppskriften god å følge. Likevel havnet jeg bakpå og bildet nedenfor er tatt i 22-tiden på lillejulaften...Jeg avsluttet kvelden med å feste tråder og klippe opp jakka.



Jeg er stor tilhenger av plagg som strikkes ovenfra og ned, slik som denne jakka. Det var i tillegg en midlertidig oppleggskant som gjorde det enkelt å plukke opp masker før halskanten ble strikket. Under "Tre nøtter til askepott" på julaften sydde jeg inn kantene og festet knapper. Dagen var ennå ung!

Jeg valgte likevel å skylle opp jakka og la den ligge til tørk i løpet av julaften. Jeg visste jeg skulle møte den lille mottakeren til frokost første juledag og som fireåringer flest fikk hun mer enn nok gaver på selve dagen.

Ta da!
Første juledag i 10-tida var jeg utendørs for å ta bilder av den loppeløse barneloppa. Lyset ute var veldig spesielt, helt rosa og det bærer bildene preg av.

 
 
Knappestolpen gikk veldig greit å strikke - og jeg traff for en gang skyld perfekt med antall masker hele veien. Før jeg klippet opp heklet jeg masker opp langs klippekanten, se for eksempel her for tips for hvordan dette kan gjøres. Jeg sydde i tillegg langs kanten på de stedene hvor jeg brukte alpaca-garnet da jeg var usikker på hvordan det ville holde i forhold til det rene ullgarnet.
 
Råååsa!
 

 

Mottakeren virket fornøyd med å starte første juledag med nok en gave og jakka måtte prøves med en gang. Gøy å se plagg i bruk og særlig når det vises glede over å motta!
 
Vero
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar