søndag 24. januar 2016

Flavia - i voksenutgave

Jeg er guttemamma, og stort sett fornøyd med det. ;)

Noen ganger skulle jeg likevel ønske at jeg kunne strikke søte blondetopper og kjoler til egne barn, men det hadde vel bare sett rart ut.
Så for å få utløp for denne drømmen om å strikke søte plagg så må oppskriftene skrives om ørlite, for å passe til meg :)

I jula la jeg opp litt på måfå (200 masker på pinne 4) med Sandnes Mohair Kitten. Garn kjøpt på salg for en slikk og ingenting.
Etterhvert som jeg strikket meg oppover bolen så tenkte jeg på hva jeg skulle strikke.
Valget falt på Paelas Flavia genser som man kan finne i Barnestrikk fra Paelas boka.

Jeg felte på samme måte som i boka og plukka opp masker litt sånn på måfå og begynte å strikke første erme.


Det ble opprekk to ganger, men alle gode ting er tre!
70 masker ble fint og jeg strikka meg ned til ca midt på overarmen.

Etter litt konferering pr messenger og snapchat så klarte jeg å bestemme meg for 3/4 lengde. Det tok litt tid å komme inn i mønsteret, det er skrevet, jeg skulle ønske det var diagram.. Første erme tok ei uke. Andre erme tok to dager. :D


Jeg er veldig fornøyd med genseren, og kommer kanskje til å strikke en til. Da vil jeg strikke i et snillere garn (kitten mohair klør litt rett på huden) og jeg vil strikke smalere og lengre ermer.

Jeg brukte litt over 4 nøster, og siden hvert nøste kostet 20 kr så ble dette en billig genser!



Skal jeg gi en kort kommentar på boka så vil jeg si at den har mye fint, men oppskriftene er litt sånn for detaljert på noen områder samtidig som den ikke er detaljert nok på andre områder..

Savner diagram på strukturstrikken og skjønner ikke helt hvorfor de blander inn engelske uttrykk (SSK) i den norske oppskrifta.
Jeg ble faktisk forvirra når jeg leste  1k, 1r. 1k, ssk, 5r. For 1k betyr 1 kast og ssk betyr slip slip KNIT....

ull og bling - en fin kombinasjon

hu mor har pønta seg

2 kommentarer:

  1. Du er flink! Hilsen hun som er avhengig av oppskrift ;)

    SvarSlett
  2. Den var rett og slett knallfin! Ikke minst pga ermelengden:)

    SvarSlett