torsdag 27. august 2015

Nr. 11 - historien om en genser med smitteeffekt

En kollega er en superstrikker. Hun er magisk med strikkepinnene. I slutten av mai dukket hun opp med en enkel, men nydelig genser. Fra et hefte fra Sandnes garn hadde hun strikket Nr. 11 - genser med mønster på skuldrene. Jeg falt fullstendig for designet! Samtidig ønsket jeg ikke å strikke med det anbefalte garnet som var en alpakka- og silkeblanding. Tilfeldighetene gjorde at jeg på dette tidspunktet befant meg i Oslo - og jeg benyttet anledningen til å plukke med meg Merino Tweed fra Pickles.


For en gang skyld strikket jeg prøvelapp. Jeg skjønte at jeg måtte justere meg ettersom garnet jeg valgte var tykkere enn det i oppskrifta. Hjalp det? Næh. Jeg startet med å strikke str. M, selv om jeg egentlig er en L/XL. Til slutt endte jeg med str. S. Det ble perfekt - og bidro også til styrket selvfølelse for undertegnede (fnis). Det kjipe var at jeg endte med pinner 2,5.


Konstruksjonen er enkel, med vrangbord nederst og glattstrikk uten forming helt opp til ermehullene. Jeg valgte ermer med 3/4 lengde da jeg ofte ender opp med å trekke dem opp uansett.


Hullmønsteret strikkes samtidig som raglanfellingen.


Da jeg felte til hals begynte jeg å lure på om den ble altfor vid, men etter å ha plukket opp masker og strikket vrangbord ble det bra likevel. Genseren er ikke så lang, jeg ville den skulle passe til noen skjørt jeg har som går høyt i livet.


Garnet var godt å strikke med - og fargen er fantastisk! Jeg gleder meg til å bruke denne ut over høsten.

Og hvorfor en historie om en genser med smitteeffekt? Jo, nå er vi tre på jobb med lik genser. Alle har heldigvis forskjellige farger og garnkvaliteter. I tillegg har kusina mi sin på pinnene. Flere som kan tenke seg en, kanskje?


Vero

6 kommentarer:

  1. Kjempefin genser! Og med ulike farger og garnkvaliteter, blir det helt forskjellige uttrykk:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det tok faktisk en stund før jeg oppdaget at kollegaen min hadde på sin på jobb i går ;) Helt annerledes enn min.

      Slett
  2. For en fantstisk gladfarge! Stilig med detaljene på ermene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Gleder meg til å matche Høsten.

      Slett
  3. Herlig, herlig farge! Og veldig fint med det lille hullmønsteret på skuldrene!

    SvarSlett
  4. Blir mer og mer begeistra for fargen! Har endelig blitt kaldt nok til at jeg kan bruke genseren også :)

    SvarSlett