søndag 18. august 2013

Luer i Semilla

Når jeg har tenkepause mellom ulike strikkerier(les: moter meg opp til å starte på noe som kanskje er litt komplisert) - da strikker jeg luer. To av slaget har nylig blitt felt av pinnene og her presenteres Lina og Arcadia:



Begge er strikket i garnet Semilla DK fra BC Garn og på pinner nr. 4. Det er første gang jeg har strikket med det garnet og vi ble gode venner. Semilla er et økologisk ullgarn som finnes i mange fine farger.

Lina
Lina er ei lue som i all hovedsak strikkes som en vridd redd og en vrang. Hver tiende runde lages fletter, egentlig uten hjelpepinne, men jeg knotet så fælt at jeg foretrakk å bruke hjelpepinne likevel. Jeg liker mønsteret veldig godt, det blir nok forsterket av at jeg er en stor fan av vridd rett/vrang i kombinasjon. Det er også et pluss at lua er laget slik at mønsteret er med helt til du feller av, godt jobba av designeren! Og mønsteret er gratis. Jippi! Det gikk med i overkant av ett nøste garn, ca. 60 g., og Lina ble ganske baggy. Ønsker man ei lue som sitter litt mer er det bare å kutte ut en mønsterrepetisjon.

Arcadia
Arcadia består av et større fletteparti midt på lua som i følge oppskrifta kan kobles til Art Nouveau og mer til. For meg er dette fine fletter i et mønster jeg likte å strikke. Enkelt og greit. Enklere ble det også fordi jeg droppet den store dusken som oppskrifta foreslo. Her brukte jeg i underkant av ett nøste og selv om denne havner i gaveeska kan den nok ikke gis bort til hvem som helst. Noen der ute med et lite hode?

Det var luestrikken for denne gang og jeg kan fortsette på sjalet som jeg nettopp har lagt opp til. Det er heldigvis alltid noe som kan strikkes!


Vero

10 kommentarer:

  1. Fine luer i fint garn! Synes de virket relativt kompliserte til å være pausestrikk mellom mer krevende prosjekter? Luer blir ganske raskt ferdig da, og er takknemlige på den måten. Hm, nå fikk jeg lyst til å strikke luer. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jeg gruet meg sånn til opplegget på sjalet jeg skulle begynne på at alt virket enkelt! Jeg tror de ser mye mer komplisert ut enn de faktisk er :)

      Slett
  2. Fine luer! Lina kom på strikkelista mi nå. :)

    SvarSlett
  3. Jeg strikket lina som pulsvarmere en gang i tiden, anbefales om du vil ha et sett! Og så glemte jeg strikke lua...

    SvarSlett
  4. Lurt med pulsvanter, det blir nok sett en gang! Kan gå løs på flere nøster i garnlageret ;)

    SvarSlett
  5. skønne huer med fine mønstre i :-)

    SvarSlett