fredag 5. september 2014

Cervide

Jeg har hatt et hemmelig prosjekt på sensommeren. En liten gutt var ventet i slutten av august og mora er aktiv på Instagram, Ravelry og er tilfeldigvis min bloggekompis Li (hurra!). Jeg har måtte skjule hva jeg har holdt på med i alle kanaler - og det med et prosjekt som har vært så artig at jeg omtrent har klikket i vinkel over å ikke kunne vise det frem!

Nå har fineste lille F ankommet verden og gaven er sendt og mottatt. Her er genseren Cervide:




Genseren er strikket ovenfra og ned. Man begynner i den ene enden og legger opp med i-cord kant.

Det strikkes deretter videre med flettemønster og med forkortede rader hele veien rundt.



Til slutt var det bare å plukke opp masker og strikke glattstrikk hele veien ned. Pluss ermer. Forresten, "bare" plukke opp masker? Det er jeg ikke så flink til å beregne. På denne lille genseren plukket jeg opp nesten 70 masker for mye. Helt sant. Tips mottas med takk! 





Jeg liker flettemønsteret skikkelig godt og har lyst til å strikke en til med en gang, kanskje i voksenstørrelse?





Genseren er strikket i str. 1,5 år slik at guttungen kan bruke den til neste høst/vinter. Garnet er Semilla fra BC Garn, et garn jeg har strikket med flere ganger og stadig er like fornøyd med. Pinner i str. 4.





Både fargen på garnet og på knappene vet jeg at mottakerens mor liker, men så kom jeg over flere knapper som kunne falle i smak...De ble derfor sendt med i gaven sammen med litt ekstra garn slik at de kan byttes, hvis ønskelig! 





Når det gjelder ulike teknikker så lærte jeg å legge opp og felle av med i-cord og etter x-antall repetisjoner med forkortede rader føler jeg at dette endelig sitter også. Sistnevnte har jeg prøvd meg på tidligere også, uten å finne en måte som gjør at det blir fint. Nå brukte jeg denne bruksanvisningen og resultatet ble bra.  




Ellers har jeg kastet meg på mysteriestrikken til Torirot! Det er første gang jeg er med på noe slikt! Jeg kjenner at konkurranseinstinktet slår inn og at jeg bare bli ferdig til neste del av oppskriften slippes. Foreløpig ser min vott slik ut:




Vero



















8 kommentarer:

  1. Nyyydelig genser! Takk for tips! Og gøy at du og er med på mysteriestrikk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! Mysteriestrikk er foreløpig gøy, bare spent på fortsettelsen nå :)

      Slett
  2. Nydelig liten genser!
    Og Daybreak sjalet i forrige innlegg er også flott!
    Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
  3. Kjempe fin genser, alltid kjekt å få strikk selv om en strikker selv :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Ja, det er artig å gi bort til andre strikkere!

      Slett
  4. Fantastisk fin!! Elsker fargene! Heldig liten gutt som får den :)

    SvarSlett
  5. Skjønner godt at du har hatt lyst å vise frem denne - kjempefin!

    SvarSlett