lørdag 30. november 2013

allerede en favoritt

Jeg har tatt meg i skinnet og fullført et stort prosjekt! hipp og hurra!

I lang tid har jeg gått rundt og tenkt at jeg skulle ha strikka med en cardigan i tynn ull. En slik som man kan bruke året rundt.
Etter mye research på nettet så fant jeg ut at Pickles sin klassisk tweedgenser  kunne passe fint som utgangspunkt i fremgangsmåte. Jeg har brukt gratisoppskriften slavisk med tanke på maskeantall, men har målt på en annen jakke for å få riktig lengde.

Jeg startet med et erme for å teste om antall masker passet.




Antall masker passe fint, og jeg fortsatt med bolen.



Når genseren var ferdig strikket så heklet jeg for å klippe opp. Søkte på steeking på youtube.

Her kommer et bilderas.
turkis tråd for å markere midten. Jeg hekla kant litt unna grunnet stripene. redd for at det skulle rakne..

Jeg plukket opp 2 av 3 masker, 3 masker fra heklakanten. 

Jeg strikka en rett vridd, en vrang på vrangbord og knappestolper.

Så skulle det klippes. Spent stemning, men det gikk fint :)



Etter en vask og knapper (resirkulert fra favoritt jakken som er utslitt) ble resultatet slik:





Og mens jeg ventet på kollegaene jeg pendler med på fredag, snek jeg meg til en liten photoshoot med mobilen utenfor jobben. (følte meg skikkelig nerd....)





Dere skjønner kanskje at jeg er fornøyd? ;)

Ullete fakta:

Kauni Solid blå og grå. Kjøpt på hhv Jens Hoff på Sirkus i Trondheim og Mauds garn på nettet.
Pinnestørrelse 3.75, 4 og 4.5

Tipper jeg brukte ca 200 gr av hovedfargen. (vekta mi har gått istykker).

Så mye som jeg har brukt denne jakka allerede så tror jeg at det blir flere på pinnene i fremtiden.

Men nå er det julegaver som skal strikkes først.

Ønsker dere alle en fin førjulstid!


4 kommentarer:

  1. Superfin! Strikke du en te mæ å? ;)

    SvarSlett
  2. Så fin denne va! Arti at du har laga din egen jakke som blei så lik Ann Myhre sin hverdagsjakke som nettopp e kommet ut :) Har veldig lyst til å strikke en sånn en dag. :)

    SvarSlett
  3. Så fin!!! Jeg har fremdeles ikke dristet meg til et sånt klippe-prosjekt…
    Godt Nytt År :-)

    SvarSlett
  4. Kjempefin jakke! Spennende å klippe opp uten å bruke maskin, har jeg lyst til å prøve på med jakkeprosjektet mitt og. Hmmmm, skal/skal-ikke??

    SvarSlett