lørdag 28. juli 2012

Strikkehistorien til by Li

Jeg lærte å strikke på skolen  i håndarbeidstimene. Gomper strikka vi. skjeve skakke lapper som ble sydd sammen og stappa med vatt. Øyne og hår fikk de også.
I mange år var jeg fornøyd med denne kunnskapen.


Da ei venninne av meg ble gravid fikk jeg lyst til å strikke et teppe til den lille bylten. (skulle tro det var jeg som ble gravid....) Jeg handla inn deilig myk babyull og begynte å strikke.... Teppet ligger fortsatt i en pose, uferdig. Det blir rekt opp i løpet av kort tid tror jeg. Ser hvorfor det ikke ble ferdig. Det er vrangt på begge sider...



I 2010, da jeg selv ble gravid kom strikkelysten igjen. Svigermor ga meg strikkeboka Myk Start og jeg fikk veldig lyst til å strikke Fuglemammas omslagsbody. Jeg hadde nå lært meg å strikke vrangmasker, men hadde aldri strikka etter no oppskrift før.
Jeg starta i god tro, fant no hvitt ullgarn og noen pinner som jeg trodde passa. Jeg kom ikke lenger enn til der jeg skulle begynne å øke. Makan til vrien oppskrift for en hormonell førstegangsoppskriftstrikker skal man lete lenge etter.
I sinne la jeg opp masker til jeg ble lei, og strikka et lite babyteppe. Det er rillestrikk med en heklakant rundt.
Teppet er brukt MYE. Akkurat passe str til å ha over babyen i bilstolen eller bagen (53x65 cm).


I går kveld ble det brukt som koseteppe mens stumpen så på barnetv. Teppet kaller jeg bare for "bodyen".

Borteeebøøøø! Ja, jeg har ullpledd i sofaen i slutten av juli.

 I fjor på en av mine mange turer til hjembyen min Trondheim lærte jeg perlestrikk av Vero.
Jeg fikk med meg garnet og pinnene slik at jeg kunne fortsette på prøvelappen.
Prøvelappen ble til ei pute (måtte kjøpe mer garn).



Med ny strikkekunnskap i bagasjen fant jeg ut at jeg skulle strikke julegaver i fjor.
4 halser strikka jeg, kun en er dokumentert for ettertiden. Det er en Drops oppskrift (link til oppskriften her). Og mitt aller første  prosjekt oppskriftprosjekt som ble fullført!



Beklager dårlig retusjering av ansiktet. Trøtt småbarnsmor med blå ringer øynene er noe alle bør slippe å se, men det er desverre det eneste bildet jeg har av herligheten.

Etter å ha fullført et slikt prosjekt så har selvtilliten min økt.

I år har jeg strikket mange små prosjekter som jeg er sånn passe fornøyd med.
Olive genseren som jeg har nevnt tidligere har en liten pause før jeg rekker den opp og begynner på nytt.

Nå begynner jeg å lukte litt på flerfarget mønsterstrikk og strikk med hull i, slik som Vero er så flink til. :)

Bloggen er med på å gi meg et lite spark i baken på å gjøre ferdig ting, og andre blogger samt Ravelry.com gir meg myyyyye inspirasjon til fremtidige prosjekter.

Ønsker dere en fin dag!


by Li








1 kommentar:

  1. Hmmmm, litt kjent den der.
    Jeg liker ikke å montere/sy sammen mer enn jeg må og alt i myk start skal syes sammen.
    Har en body liggende umontert og der blir den visst liggende en stund.....

    SvarSlett